poniedziałek, 7 stycznia 2013

jabłko - recycling butelki typu PET

Dziś zabieramy się za rycycling - bo dzieciaki też mogą przysłużyć się planecie. Zrobimy piękne jabłko, które może być pudełeczkiem na drobny upominek, na cukierki, lub zwyczajnie, będzie zdobić pokój. Takie super jabłko zrobi każde dziecko, nawet maluchy z odrobiną pomocy dadzą radę. Nauczyła mnie robić taki recyclingowy owoc pewna Meksykanka, ona ze swymi dziećmi robiła takie na Dzień Nauczyciela. W Meksyku swego maestra obdarowuje się jabłkiem, jest ono bowiem symbolem wdzięczności za zaangażowanie, poświęcenie i pracę nauczyciela. A, oczywiście nie tylko takie z peta ale i normalne jabłka  tam się daje ;)

Potrzebne będą dwie takie same butelki po napojach. Wykorzystamy je całe, więc nie wyrzucajcie tych części których nie wykorzystamy przy robieniu jabłka,w kolejnych postach "zrecyclingujemy" je do końca:) Kolorowa bibuła, lub tkanina, oczywiście klej, nożyczki, także nożyk, ale dla opiekuna, bądź do używania pod opieką, mazak i najważniejsze, patyczek! Mój jest z krzewu czarnej porzeczki, czyli pierwszy z brzegu jaki mi się napatoczył:)


Zaczynamy. W pierwszej kolejności musimy zaznaczyć sobie miejsce cięcia, bo odcinamy spody butelkom. Zaznaczamy na oko, później dopasujemy sobie rozmiar tak, by po złączeniu, nasze jabłko przypominało... jabłko. Krok po kroku, cięcie za cięciem, odcinamy coraz więcej, aż dopasujemy "pokrywkę" do "miseczki".
Jak widzicie numerem jeden oznaczone jest zdjęcie z zaznaczonym miejscem przecięcia, a te czerwone plamy to nic innego jak miejsce w którym zakończyłam dopasowywanie połówek. Spód jest wyższy, i posiada zwężenie u góry, a ta nasza "przykrywka" przycięta jest w najszerszym miejscu tak by dobrze przylegała do najszerszego miejsca od "miseczki". Dość pokrętne to wyjaśnienie, ale jak zaczniecie się w to bawić, to okaże się proste. Numerem dwa oznaczona jest czynność, którą przeznaczyłam dla kogoś pełnoletniego, albo dla takiego dziecka jakim byłam ja, bo ja to nawet kosę obsługiwałam;),  nożykiem trzeba przedziurawić butelkę, by dalej móc ciąć nożyczkami. Najlepiej ciąć trzymając nożyczki tak jakby od wewnątrz butelki, idzie wtedy jak po maśle.


Teraz mamy już z górki. Bierzemy bibułę w kolorze jabłka i wypychamy nasze pudełeczko. To właśnie w tę bibułę można zawinąć prezencik. Jabłko można wypełnić też tkaniną w czerwonym kolorze, lub kamyczkami, lub czerwonym sizalem, lub.. a już nie wiem czym, ale Wy pewnie już wiecie czym wypełnicie:) Zamykamy jabłuszko i mamy już kształt ze zdjęcia numer dwa. Pozostało nam jeszcze zrobić ogonek. Sięgamy po patyczek, oczywiście patyczek można zastąpić drucikiem, ale chyba nie jest ciężko zdobyć kawałek gałązki nawet jeśli się mieszka w centrum wielkiego miasta. A taki prawdziwy będzie nam dawał odrobinę realizmu. Do patyczka trzeba oczywiście przykleić listek, bo patyczek bez lista zwyczajnie nie może istnieć! Wytniemy listek z zielonej bibuły zakręcimy mu ogonek by nam się wygodnie przyklejało i mocujemy klejem do patyczka. Pozostaje nam ostatni szlif do zrobienia, czyli połączyć ogonek z jabłuszkiem. Można przymocować za pomocą plasteliny, ale ja proponuje odrobinę się pomęczyć i wypalić dziurkę w naszej "przykrywce" rozgrzanym nad palnikiem, bądź świeczką drucikiem. Drodzy opiekunowie pilnujcie tej zabawy z ogniem, lub sami to zróbcie, zależnie od wieku dziecka. Drucik trzeba trzymać kombinerkami by nie parzył w palce, potrzymać trochę nad ogniem i wypalić otwór u góry jabłka. Wkładamy patyczek w otwór i gotowe!


Efekt końcowy jest więcej niż zadowalający, tak wychwalam bo sama byłam zaskoczona jak  z butelek może powstać takie cacko;) Powiem nawet, że dla tego jabłka specjalnie szukałam butelek po znajomych, bo u mnie nikt nie kupuje napojów .  Miłej pracy życzę i ...owocnej :)






nie wyrzucajcie tego co zostało z butelek, będziemy bawić się dalej!

p.s. zbliża się Dzień Babci, myślę, że takie jabłko to wspaniały prezent, dla babci od dziecka, a jak włożymy tam pysznego "cukieraska" mmmmmm

recykling butelki typu PET cz.3
recykling butelki typu PET cz.2


Jeśli opis nie wyjaśnia wszystkiego pytaj śmiało w komentarzach, ja odpowiem:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz